Export vína do USA pod pokličkou

Úterý, Srpen 20 th, 2013

Nepíše se často o tom, jak komplikované je dobývat nové trhy, obzvlášť pokud jde o největší trh s vínem – USA. USA jsou rozvinutý trh, kde často o nákupu vína rozhodují ženy, přesto je spotřeba na hlavu podstatně menší než ve většině evropských zemí. 

Export moravského vína do USA realizuje od loňského roku firma Czech Wine Imports, Inc., která zajišťuje spolu s českým partnerem, komplexní servis exportujícím vinařstvím. Pokud by si někdo myslel, že jde o „zbytečného prostředníka“, není tomu tak, každý kdo chce vyvážet víno do USA, musí mít svého importéra, který je dále navázaný na distributora v daném státě a ten potom je jako jediný oprávněný přímo dodávat do obchodů a restaurací. Tomuto třívrstvému systému se není možné vyhnout a je také důvodem, že vína v USA jsou v průměru dražší než třeba v Evropě.

Theodore Polashek (velký podporovatel importu moravského vína), Libor Nazarčuk (sommeliér), Lisa Hernandez (State Rep.) Chicagoland Czech-American Community Center

Theodore Polashek (velký podporovatel importu moravského vína), Libor Nazarčuk (sommeliér), Lisa Hernandez (State Rep.)
Chicagoland Czech-American Community Center

Hodnocení vín

Pro diskuzi s potenciálními odběrateli (obchody, restaurace) je téměř nezbytné, aby byla vína ohodnocena nějakou nezávislou a všemi uznávanou autoritou – v USA jsou to především odborné časopisy. Díky velmi dobré práci Czech Wine Imports, Inc. byla všechna vína ohodnocena a dokonce výsledky posledního hodnocení vyjdou v srpnovém čísle časopisu Wine & Spirits. Vína dříve ohodnotila i další ikona mezi časopisy o víně, a to časopis Wine Enthusiast. Výsledky jsou vždy rozmezí 87-90 bodů , což jsou velmi dobré výsledky, bereme-li v potaz, že hodnocená vína jsou určená pro běžné zákazníky za běžné konkurenční ceny (nejde o „soutěžní vína“).

Média a reklama

Velmi důležitou aktivitou při exportu (jakéhokoliv produktu) je PR a obecné zvýšení povědomí o dostupnosti moravských vín. V nedávné době vyšlo hned několik článků na navštěvovaných webech, například na The Daily Meal nebo na Fringe Wine. Opravdu velký zásah se podařil v The Wall Street Journal, kde v  tištěném čísle vyšel „image“ článek o tom, jak se moravské víno dostalo na trh v USA – příběh importéra. V domácích médiích vyšly krátké články v časopise Sommeliér a dále na stránkách českého konzulátu v New Yorku a na stránkách www.wineofczechrepublic.cz (na obou anglicky i česky, uvedené odkazy jsou jen na české mutace). Asi si čtenář dovede představit, že za každou výše uvedenou aktivitou je nesmírné úsilí, kus práce a nezbytných investic, aby se zrealizovala (získávání nových odběratelů, budování databází kontaktů, práce s médií, hodnocení vín, online obchody, degustace, samotný pohyb vína, …). Proto je zde na místě poděkovat všem zainteresovaným partnerům za jejich podporu a trpělivost.

Závěrem

Chcete-li vědět, jak si vedou Moravská vína v USA, doporučujeme Vám „spřátelit“ se s námi na facebookové stránce  www.facebook.com/Czech.Wine, kde se průběžně objevují všechny noviny a aktuality. Máte-li své známé v USA, můžete jim doporučit podívat se na mapu dostupnosti moravkých vín v USA na www.vinozczech.com/where-to-buy nebo koupit víno online na www.getwineonline.com/vzc. Na zdraví!

  foto: Misa Sicova, Chicago, www.misasicova.com