V září 2014 tomu byly dva roky, kdy Klub Sommeliérů vypravil první kontejner moravského vína do USA a otevřel tak moravským vinařům cestu na největší trh s vínem na světě, kde spotřeba vína roste nepřetržitě více jak dvacet let a přesto dosahuje asi jen 10 litrů per capita, tedy 2x méně, než v ČR.
První zákazníci a oficiální uvedení moravských vín v USA
První kontejner s moravským vínem dorazil do New Yorku koncem října 2012, ale než se víno stačilo doručit k zákazníkům, přišel hurikán Sandy, který na konci roku 2012 paralyzoval celé východní pobřeží USA na několik týdnů – část New Yorku byla pod vodou, ve vnitrozemí zase silně sněžilo. Víno již bylo naštěstí v bezpečí profesionálního skladu a prvním zákazníkům bylo doručeno až v prosinci 2012 – byly to In Vino Veritas a Ambassador Wine & Spirits v New Yorku.
Začátkem roku 2013 začaly přípravy na oficiálním uvedení vín v New Yorku a Chicagu, které se uskutečnilo v květnu (podrobněji zde). Díky důvěře mnohých vinařů a podpoře Vinařského fondu se v USA představily vzorky vín z 27 vinařství – tato vína prezentovala Českou republiku při oficiálním uvedení a většina z nich také prošla výběrem pro další vývoz. Přesto, že některá vína nakonec vybrána nebyla, všichni zúčastnění vinaři, kteří na akci přispěli a také zde svá vína předvedli, významně pomohli moravským vínům v další expanzi do USA. Všem těmto vinařům patří velký dík!
Rozšiřování nabídky
Nabídka vín se za dva roky rozšířila z 8 na současných 22 vín, které aktuálně dodává 13 vinařů. První vína byla sušší bílá a prodávala se pod značkou Vino z Czech. Postupně ale došlo k dalšímu rozšiřování nabídky o vína prodávaná pod originální lokalizovanou etiketou vinaře a také o vína červená.
Aktuální nabídka je velmi vyvážená a zahrnuje kvalitní bílá i červená vína – sortiment uspokojuje jak zákazníky kupující vína ve střední cenové hladině, tak i náročnější zákazníky vyhledávající vína luxusní. V přípravě je i uvedení sektů vyráběných původní metodou.
Běžný provoz
Kromě běžných činností, jež jsou spojeny s prodejem vína a jeho marketingem, se pořádají téměř každý týden degustace vín u odběratelů – v obchodech s vínem a restauracích. Czech Wine Imports (partner Klubu Sommeliérů v USA) je také sponzorem mnoha akcí – často spojených s československou kulturou – například Czech Banquet & Gala v Kalifornii i za účasti ambasadora Petra Gandaloviče, The Newport Music Festival (Rhode Island), EU Film festival (Kalifornie) a pak velkého množství různých „moravských dnů“ pořádaných českou komunitou žijící v USA.
Newport Music Festival, Rhode Island, 2014
Obrovskou část práce představuje i osvěta a navazování nových kontaktů – Klub Sommeliérů a Czech Wine Imports měli možnost vystoupit na setkání všech honorárních a generálních konzulů v USA nebo na setkání zástupců všech českých kanceláří působících v USA (CzechTrade, CzechTourism, Ambasáda, konzuláty…). Moravská vína se také podávala na všech hlavních oslavách výročí Sametové revoluce v USA (New York, Washington, D.C., Texas i Illinois) – pro moravská vína je to velká čest.
Na jaře 2014 se Czech Wine Imports podařilo moravská vína dostat i do The Sommelier Association of America, nejstarší sommeliérské školy v USA (více zde).
Dostupnost moravských vín v USA
Mnozí lidé berou USA jako jeden stát, přesto pro prodej alkoholu jsou z historických důvodů USA jako 50 nezávislých států s více či méně lišící se právní úpravou jak nakládat s alkoholem. S počtem odběratelů se tedy vždy uvádí i státy, ve kterých působí. Za dva roky počet zákazníků v USA narostl na 120. Geograficky jde o New York, Connecticut, Rhode Island, New Jersey, Illinois, Wyoming a Texas. V Texasu se Czech Wine Imports navíc podílel na založení distribuční firmy, která se zaměřuje pouze na distribuci moravského vína, a v Illinois (Chicago) se pracuje na založení prodejní skupiny, která bude prodávat opět výhradně vína z Moravy. Ve většině ostatních států USA je možné vína objednat přes smluvní e-shop www.getwineonline.com/vzc/.
Dostupnost moravských vín v USA
Vína z ČR/Moravy jsou pro americký trh víceméně neznámá a vždy je třeba zákazníky přesvědčit jejich kvalitou. Silnou zbraní při prosazování vín jsou ale výborné výsledky moravských vinařů na mezinárodních soutěžích (poslední a zatím největší úspěch podrobněji zde) – velký dík patří Vinařskému fondu i Národnímu vinařskému centru za podporu vinařů – tyto výsledky prodeji moravského vína velmi pomohly. Důležitá je také mentalita většiny Američanů – k vínům přistupují většinou bez předsudků a jsou otevřeni jim dát šanci.
Vybrané restaurace kupující moravská vína (New York a Connecticut)
Odběrateli moravských vín jsou většinou velmi dobré vinotéky, restaurace a hotely. Mezi naše vážené odběratele patří i Generální konzuláty v New Yorku, Chicagu a Los Angeles a též Ambasáda ČR ve Washingtonu.
Partnerská spolupráce
Spolupráce s partnery je pro celý obchod naprosto klíčová. Klub Sommeliérů a jeho americký partner Czech Wine Imports úzce spolupracují s velkým spektrem různorodých subjektů – jsou to distribuční partneři, obchody s vínem a v neposlední řadě také zástupci krajanských sdružení v USA. V současné době disponuje Klub Sommeliérů asi největší aktuální databází krajanských organizací v USA včetně obchodů a restaurací, které jsou v českých anebo slovenských rukou – s mnohými je Klub Sommeliérů v přímém kontaktu a snaží se jim aktivně pomoci s prodejem a marketingem moravských vín.
Čilá komunikace probíhá také s českými zastupitelskými úřady v USA i dalším kancelářemi jako jsou CzechTrade a CzechTourism.
Vybraní partneři moravského vína v USA
Především CzechTourism je velmi platným partnerem – díky dobré koordinaci na straně Vinařského fondu začal Klub Sommeliérů spolupracovat s pobočkou CzechTourism sídlící v Los Angeles a dostal šanci moravská vína již dvakrát prezentovat na roadshow pořádané touto kanceláří. Newyorská pobočka CzechTourism zase významně podpořila účast vín na oslavách Sametové revoluce v Chicagu. Velmi pozitivní a nezastupitelnou roli hrají také generální konzuláty v Chicagu, New Yorku a Los Angeles a naše ambasáda ve Washingtonu.
Díky dobré práci CzechTourism L.A. loni v listopadu dostal Klub Sommeliérů příležitost představit Jižní Moravu skupině amerických novinářů – celkem „mezi“ vinohrady pobyli tři dny a dodnes se z takto navázaných vztahů těží.
Ohlas v médiích
O moravských vínech a celém regionu se Klubu Sommeliérů a především Czech Wine Imports daří průběžně vytvářet velmi zajímavé množství obsahu: vznikají tiskové zprávy, další obsah generují novináři, kteří jsou zváni na degustace v USA, a partneři. Čas od času vychází i placený obsah a také se píše o vínech, která jsou zasílána do redakcí jako vzorky.
Za dva roky vyšlo již přes 30(!) článků a rozhovorů (doporučujeme například tento rozhovor). Několikrát se moravská vína objevila ve Wine & Spirits Magazine, jednom z největším amerických časopisů o víně. Největší ohlas měl velký článek v The Wall Street Journal (WSJ) – šlo o třičtvrtě-stránkový článek v celostátním vydání. Velmi pozitivní je, že po roce byla ve WSJ Jižní Morava opět zmíněna jako jeden ze zajímavých vinařských regionů – je to jedna z prvních vlaštovek dokazující, že dobrá práce s médii přináší ovoce. Některé z mediálních výstupů
Moravské víno je nejlepší vývozní artikl, jaký si můžeme přát
Pokud se nad tím vším zamyslíte, moravské víno je nejlepší možný exportní artikl pro Českou republiku! Když prodáváte víno, nenabízíte jen samotnou lahev, či její obsah, ale především příběh – příběh vinaře, příběh země a její kulturu. Moravské víno v této době sklízí velké úspěchy na zahraničních soutěžích – kvalita vína je na velmi vysoké úrovni – jde tedy o produkt, na který mohou být právem všichni náležitě hrdí.
Prodej vína je také výborná platforma pro setkávání lidí a navazování nových kontaktů – na degustacích se můžete setkat s úspěšnými lidmi z různých oborů, jako jsou medicína, bankovnictví, právo, IT, NGO, gov apod.
Export vína do USA a s tím spojená propagace kultury a příběhů pomáhá i zpětnému turismu do ČR, respektive na Moravu, přináší užitek vinařům a umožňuje našim krajanům žijícím v USA být hrdí na naše vína, respektive na naši zem.
Na zdraví!